Startowisko dla paralotniarzy na górze Szczebel

Atrakcje

Informacje

  • Adres: 32-433 Tenczyn
  • Gmina: Gmina Lubień

Parametry

Miejsca

  • Gmina: Gmina Lubień

Szczebel to jedno z najbardziej popularnych startowisk paralotniowych w Beskidzie Wyspowym. Jego strome zbocza wystawione są na północny wschód i często oferują warun na długie latanie na żaglu.

Nie ma tam wiele miejsca do startu. Krótki rozbieg wymusza na paralotniarzu perfekcyjne opanowanie startu klasycznego lub alpejki. Błędy skutkują upadkiem na stromym zboczu.

Wysokość startowiska:  960 m n.p.m.
 
Start NE: Startowisko świeżo przygotowane, dosyć trudne - wymaga opanowania glajta oraz pewności startów.
Startowisko pokryte matami. Jest rękaw (tzn powinien być, bo ostatnio widziałem jak się ułamał po spotkaniu z jednym Glajtem ale może już naprawiony).
Na płaskiej części startowiska jest miejsce dla dwóch glajtów obok siebie. Brak dodatkowego miejsca na rozłożenie się. W tłoczniejsze dni lepiej być tu wcześniej, wyszpeić się i potem złożyć w różyczkę i czekać na start termy.
Przy rozłożonym glajcie tuż za pilotem zaczyna się spadek o nachyleniu ok 45st. Należy postawić alpejką i zdecydowanie pobiec, trzeba też pamiętać o chwilowym przyhamowaniu glajta żeby nie zfroncił.
Przy prawidłowym wykonaniu i dobrym kierunku przejście drzew bezproblemowe.
 
Zdobywanie wysokości: Praktycznie całe zbocze pracuje. Jeśli jest trochę wiatru to od razu robi się fajny żagiel. Kominy często odchodzą na graniach odchodzących od zbocza po prawej lub lewej stronie.

Lądowanie: Lądować można praktycznie na wszystkich łąkach w okolicy (uwaga na druty, drzewa i niszczenie upraw), ale najpopularniejsze miejsca są dwa:

Łąka przy stacji Orlen.
Łąka na przedpolu góry przy stacji Orlen. Na stacji także można zostawić samochód, łatwo też się umówić z potencjalną zwózką. W między czasie można coś zjeść - działa tutaj restauracja z nienajgorszym jedzeniem.
Także należy uważać na okoliczne przewody i zabudowania.

Łąki na przełęczy Glisne
Najwygodniejsze ponieważ tutaj zazwyczaj zostawia się samochód. Najlepiej lądować na łąkach powyżej przełęczy w stronę Lubonia, należy uważać na przebiegające tutaj linie energetyczne - najlepiej obczaić je jeszcze przed wejściem/wjazdem na górę.
Lądowanie tutaj wymaga oblotu góry - najlepiej to zrobić, gdy mamy minimum 300 m n/start.

Przeloty: Oczywiście najpierw trzeba zrobić wysokość nad Szczeblem. Jak mamy ok 300-400m to możemy dać zwiać się z kominem i polecieć na Luboń. Jak przeskoczymy to tutaj należy odrobić wysokość. Trzeba zwrócić uwagę, że Luboń na kierunku pn-wsch jest ostry co sprawia, że obszar żaglowy jest mały lub żaden, za to można na tym garbie liczyć na kominy. Następnie jest już tylko pagórkowato jak nie płasko. I tak przez ok 20-30km. Pierwsze większe góry to albo Babia (gdy wieje bardziej ze wschodu) albo rejon Jeziora Orawskiego gdy bardziej z północy. Jak się uda to tam można kontynuować lot po meblach.
Oczywiście przy słabych wiatrach pole manewru się zwiększa i możemy pozwiedzać Beskid Wyspowy i Gorce.

Zagrożenia:
  • wlecenie w druty (średnie napięcie przy lądowaniu - był już taki przypadek)
  • drzewowanie przy starcie - nie przejście drzew w wyniku błędów lub odchyłki
  • podwinięcia przy starcie szczególnie przy  odchyłkach
  • zła ocena kierunku wiatru przy starcie
  • starty przy nietypowych odchyłkach
  • zderzenia z innymi paralotniarzami - na żaglu tu potrafi być ciasno, a lata też trochę początkujących

Lokalizacja, dojazd i dotarcie na startowisko:
Szczebel to pierwsza większa góra Beskidu Wyspowego od północy. Samochód najlepiej zostawić na przełęczy Glisne. Parkujemy wzdłuż asfaltowej drogi poniżej przełęczy na poboczu.  Gdy jedziemy zakopianką to najlepiej zjechać na drogę na Glisne przy stacji Lotos (brak znaku). Gdy jedziemy drogą nr 28. od zachodu to tuż przed Mszaną Dolną jest oznaczony zjazd na Glisne. 
Z Glisnego podejście szlakiem zielonym - czas podejścia około 50 minut (zależnie od kondycji). W dni lotne często ok godziny 10.00 dostępna wwózka traktorem - najlepiej śledzić wątki na forum.spbw.pl, gdzie piloci umawiają się na latanie.